نوشیدن آب چه فوایدی دارد

 

نوشیدن آب چه فوایدی دارد

 

 

1- رطوبت مورد نیاز بدن را تامین کرده به پوت لطافت می بخشد و سبب شفافیت چشم ها می شود.، سایت تهران فان ،

2- به سلول های بدن حبات می بخشد.

3- درجه حرارت بدن را تنظیم می کند.، سایت تهران فان ،

4- از خشکی مفصل ها جلوگیری کرده آنها را نرم می کند.

5- کلیه ها را فعال میکند.

عوارض زیاد نوشیدن آب:، سایت تهران فان ،

عواقب خطرناک زیاده روی در نوشیدن آب

بدن بخشی بزرگی از آب مورد نیازش را از طریق نوشیدنی ها و غذاهای مختلف به دست می آورد،، سایت تهران فان ، از جمله میوه و سبزیجات و همینطور غداهای رقیق مانند سوپ. باقی آب مورد نیاز بدن از طریق واکنش های درون بدن تأمین می شود، به این صورت که مواد غذایی در بدن هنگام ترکیب با اکسیژن مقداری آب تولید می کنند. این آب تولید شده آب متابولیک نام دارد.

اکسایش مواد غذایی فرایند بسیار حساسی در بدن است و در صورت زیاده روی در نوشیدن آب می تواند ، سایت تهران فان ،حتی منجر به مرگ شود. این خطر بیشتر از همه برای دوندگان و ورزشکاران رشته های استقامتی وجود دارد. نوشیدن بیش از حد آب برای آنها به اندازه کم نوشیدن خطرناک است. زیرا آب زیاد از حد می تواند تعادل نمک در بدن را برهم زند.

دانشمندان آمریکایی در جریان پژوهشی متوجه شده اند که رسیدن حجم زیاد آب به بدن می تواند ، سایت تهران فان ،باعث "هیپوناترمی" شود. هیپوناترمی کاهش سطح یون سدیم در خون است. تهوع، سردرد، گرفتگی عضلات و در نهایت تشنج و کما از پی آمدهای هیپوناترمی هستند.

این دانشمندان سه سال پیش پانصد دونده ماراتن را مورد بررسی قرار دادند.، سایت تهران فان ،

دانشمندان میزان سدیم موجود در بدن ورزشکاران داوطلب در جریان این پژوهش را پس از دویدن اندازه گرفتند. آنها همچنین به مقایسه وزن دوندگان قبل و بعد از فعالیت بدنی پرداختند.، سایت تهران فان ،

هر قدر که این داوطلبان در حین دویدن آب بیشتر می نوشیدند، میزان سدیم خونشان بیشتر کاهش می یافت، سایت تهران فان ،. برای جلوگیری از اختلال در تعادل نمک موجود در خون توصیه می شود که ورزشکاران قبل و بعد از فعالیت بدنی خود را وزن کنند. اگر وزنشان بعد از ورزش بیشتر از قبل باشد، نشان می دهد که آنها هنگام فعالیت بدنی بیش از اندازه آب نوشیده اند.

میزان آب مورد نیاز بدن در روز

اما نمی توان برای تمام افراد حجم آب یکسانی را برای آشامیدن تجویز کرد. ، سایت تهران فان ،زیرا میزان نوشیدن آب می تواند با توجه به فیزیک بدنی و میل افراد متفاوت باشد. به طور مثال مردان روزانه نسبت به زنان به مقدار بیشتری آب احتیاج دارند. همینطور فرد مضطرب سریع تر از فرد آرام تشنه می شود.

در عین حال عادات غذایی نیز نقش مهمی ایفا می کنند. افرادی که به خوردن میوه و سبزیجات گرایش دارند کمتر نیاز به مایعات دارند تا افرادی که بیشتر نان و گوشت مصرف می کنند.، سایت تهران فان ،

عوارض کم نوشیدن آب :

خستگی و کم تخرکی، یبوست، سنگ کلیه، ، سایت تهران فان ،خشکی چشم، دهان و پوست، از دست دادن تعادل، از دست رفتن توانایی تنظیم درجه حرارت بدن.

اهمیت نوشیدن آب

چه زمانی آب بنوشید:، سایت تهران فان ،

** نوشیدن یک لیوان آب ناشتا سبب نرمبی روده ها، شستشوی معده و آماده شدن آن برای هضم صبحانه و تنظیم شدن کلیه ها از مواد سمی، رسوبات، سنگ ها و ترشح صفرا در کبد می شود.، سایت تهران فان ،

** یک ساعت قبل از غذا و 2 ساعت بعد از آن آب بنوشید تا در کار شیره معده (شیره هضم غذا) اختلال به وجود نیاید.

** نوشیدن یک لیوان آب با غذاهای خشک مانند نان، باعث می شود کار هضم غذا آسان تر شود.، سایت تهران فان ،

** بعد از ورزش کردن (البته پس از اندکی استراحت)، جرعه جرعه آب بنوشید، نه یکباره.

** بعد از نوشیدنی های ادرار آور مانند: قهوه، چای و نوشیدنی های گازدار، حتما آب بنوشید.، سایت تهران فان ،

** نوشیدن آب در زمان شیردهی، برای روان شدن شیرو جبران مایعات مورد نیاز بدن مادر مناسب است.

** نوشیدن آب در زمان بارداری، ضروری است.، سایت تهران فان ،

** نوشیدن آب پیش از خواب، بسیار خوب است.

** روزانه باید 8 لیوان آب بنوشید.

هشدار:، سایت تهران فان ،

1) زمانی که احساس گرما می کنید، آب سرد ننوشید، زیرا این آب سبب التهابغشایی داخلی معده و حاق می شود.

2) نوشیدن آب سرد به میزان زیاد، ترشحات معده را دچار مشکل و کار هضم غذا را طولانی می کند ، سایت تهران فان ،و فرد (با افزایش گاز معده)احساس سنگینی می کند.

3) در افراد چاق که آب زیاد می نوشند،، سایت تهران فان ، مواد غذایی به جای سوختن و ایجاد انرژی ونشاط به شکل طبقات چربی روی هم انباشته می شود.

4) افراد مسن با وجود نیاز بدنشان احساس تشنگی نمی کنند؛، سایت تهران فان ، بنابراین نوشیدن آب باید از کودکی به شکل عادت درآیدتا در بزرگسالی مشکلی ایجاد نکند.




مطالب جدید